زنده اندیشان

تحقیقات ، لازمه تبلیغات موفق

سه شنبه, ۵ آبان ۱۳۸۸، ۰۷:۰۳ ب.ظ

تحقیقات، لازمه تبلیغات موفق

 ارزیابی تبلیغات، امروزه جزو جداناپذیر برنامه‌های تبلیغاتی شرکت‌هاست که در سایهء تحقیقات صحیح می‌تواند _کمک بزرگی در پیشبرد اهداف سازمان‌ها داشته باشد.

در حال حاضر سازندگان تبلیغات متوجه شده‌اند که تحقیقات، به طور عمده در تغییر کاربردهای سنتی و جلب توجه به دیدگاه‌های جدید بسیار موثر است و می‌تواند در میان طراحی‌های گوناگون تبلیغاتی، به انتخاب بهترین‌ها کمک کند. به بیان دیگر، تحقیق، ذخیره و یا جانشینی برای خلاقیت نیست بلکه، مشاوری مطمئن برای دستیابی به کارآمدترین خلاقیت است
.

در تحقیقات مربوط به تبلیغات، چهار مرحله را می‌توان تشخیص داد
:

1-
تحقیقات قبل از شکل گرفتن و پردازش تبلیغات
.

2-
تحقیقات در طول شکل گرفتن و پردازش تبلیغات
.

3-
آزمایش‌های قبل از انجام تبلیغات
.

4-
آزمایش‌های بعد از انجام تبلیغات
.

در تمامی این موارد برای تهیه یا امتحان یک تبلیغ خاص، می‌توان به تحقیق و پژوهش پرداخت; مرحلهء اول که تحقیق قبل از شکل دادن و شکل گرفتن تبلیغ است، با شکل‌دهی ایده‌های تبلیغاتی از یک سو و ارزیابی این ایده‌ها از سوی دیگر سروکار دارد
.

در این مرحله، ارزیابی یادداشت‌ها و تجزیه و تحلیل تبلیغات گذشته، راهنمای بسیار خوبی برای آفرینش تبلیغات موثرتر در آینده خواهد بود
.

در مرحلهء دوم که عبارت از تحقیق در تکمیل تبلیغ است، ارزیابی ایده‌های تبلیغاتی در یک فرم ابتدایی جایگاه ویژه‌ای دارد. در این مرحله، طراح تبلیغ از مطالعات قبلی و مقدماتی و یا تحقیقات مربوط به مصرف‌کنندگان و مخاطبان، امکان تاثیرگذاری بیش‌تر تبلیغ را فراهم می‌سازد
.

مرحلهء سوم، یعنی آزمایش قبل از انجام تبلیغات، شامل آزمایش تبلیغات چاپی و یا فیلم تبلیغاتی، قبل از انتشار و یا نمایش است
.

این کار باید پیش از صرف مخارج بابت نشر و یا پخش انجام شود زیرا قسمت بزرگ مخارج تبلیغات، مربوط به هزینهء پخش و یا نشر آن‌هاست و برطرف کردن ضعف‌ها و اشکالات احتمالی، قبل از پخش و نشر، مقرون به صرفه است
.

در مرحلهء چهارم که تحقیقات بعد از انجام تبلیغات است، میزان تاثیر تبلیغات و کل برنامه‌های تبلیغاتی به کمک روش‌های گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرد تا قواعد و ضوابط بهتری برای تبلیغات مشابه در آینده حاصل شود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۸/۰۵
محمدرضا امین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی