زنده اندیشان

سوتی، محصول جدید سونی !

شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۸۸، ۰۸:۴۳ ب.ظ

سوتی، محصول جدید سونی !


چهارشنبه, شهریور 25م, 1388 | 

روند ارائه یک محصول جدید و تبلیغ آن معمولا خیلی ساده است. خیلی خیلی ساده!
شما یک محصول می‌سازید و سپس برای آن یک سایت طراحی می‌کنید که آن را معرفی کند. بعد به معرفی آن محصول می‌پردازید و کاربران‌تان را برای اطلاعات بیشتر به آن سایت راهنمایی می‌کنید.

این روند آنچنان ساده است که غیر ممکن است کسی در آن اشتباه کند. مثلا شما غیر ممکن است یک محصول را نساخته باشید و شروع کنید به محصولی که وجود ندارد تبلیغ کنید. یا امکان ندارد برای محصولی که نیست سایت بسازید.
به همین صورت هم امکان ندارد شما کاربران را به سمت سایتی راهنمایی کنید که وجود ندارد. مگر این که شما مدیر بخش تبلیغات سونی باشید!

http://www.tecnomagazine.it/tech/wp-content/uploads/2009/08/sony-logo.jpg

وقتی سونی PSP Go را عرضه کرد تمام طرفداران PSP چشم به راه اطلاعات بیشتری از این دستگاه جذاب بودند. سونی با ارائه PSP برخلاف حدس‌های اولیه، گام بزرگی در راه سیطره بر دنیای کنسول‌های دستی بازی برداشت.

اما سونی در راه تبلیغ PSP Go اشتباهی خیره‌کننده و نابخشودنی برداشت. جریان از آنجا شروع شد که اگر شما در انگلستان یا کلا آن منطقه از اروپا بودید حتما با تبلیغات پی‌ اس پی گو روبرو شده‌اید که شما را به سایت این محصول راهنمایی می‌کرد.
آدرس سایت در همه تبلیغات www.pspgo.co.uk عنوان شده بود. تا اینجا مشکلی نبود. مشکل از جایی شروع شد که www.pspgo.co.uk آدرسی نبود که در هیچ کجا ثبت شده باشد!

هنوز معلوم نیست چه کسی؟ ولی وقتی برای چنین محصولی تبلیغ می‌کنید باید انتظار داشته باشید سریعا طرفداران به سایت هجوم ببرند برای اطلاعات بیشتر و یکی از همان‌ها هم این دامنه را ثبت کرد. شیرینی داستان آنجا بود که در این آدرس تبلیغاتی مربوط به بزرگترین رقیب PSP Go یعنی Nintendo DSi به نمایش در آمد!

http://www.streem.us/assets/picture204496.jpg

هیچ شخصی این امر را به گردن نگرفت. PSP Go هم در ردیف تثبیت نام تجاری بود و کاری نمی‌شد کرد. اگر هم می‌شد وقت می‌برد و این یعنی شکست پروژه تبلیغاتی!

هم‌اکنون همان دامنه هم واگذار شده است و به پروژه GNOME کمک می‌کند. البته محتوای خاصی دیگر در آن انتشار نمی‌یابد ولی PSPGO را به Program Service for Project GNOME Organization نسبت می‌دهند تا انتخابش را از سوی پروژه گنوم توضیح دهد! هر چند بدیهی است این دامنه به پروژه گنوم وابسته نیست.

حالا دیگر اثر تبلیغاتی آن پروژه کاملا به ضرر سونی شد و اگرچه به خاطر کمک به گنوم ممکن است خیلی‌ها این دامنه را دوست داشته باشند ولی نفرتی که مسئولان سونی از این دامنه پیدا کردند قابل کتمان نیست.
آنها درس سختی از این دامنه گرفتند. تبلیغ می‌کنی بکن. ولی برای چیزی که وجود دارد!


Tags: , ,

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی