زنده اندیشان

واقعا رستم یلی بود در سیستان؟

انگلیس کشوری با حداکثر 1600 سال تاریخ . آنها تشکیل کشورشان را به پادشاهی افسانه ای به نام آرتور نسبت میدهندکه با کمک مرلین جادوگر قبایل را متحد کرد. حالا این سوال : میدانید تا به حال درباره آرتور ، مرلین ،شوالیه های میز گرد و شمشیر اکسکالیبور که فقط پادشاه واقعی میتوانست آن را از سنگ بیرون بیاورد،چند فیلم و کارتون ساخته شده؟ جواب یکمی حیرت بر انگیز است : 25فیلم، هشت سریال ، 17 انیمیشن و21 گیم و تازه اینها فقط تعداد آن محصولاتی است که مستقیما به افسانه آرتور ربط دارند ، وگرنه تم بسیاری دیگر از فیلم و سریالها هم اقتباس از همین افسانه است ، مثلا همین «هری پاتر»را در نظر بگیرید کاملا کپی افسانه آرتور است.

چین بر خلاف انگلیس کشوری با حداقل 8 هزار سال تاریخ از این تاریخ طولانی چهار کتاب کلاسیک در ادبیات چین باقی مانده ، یکی اش «تاریخ سه قلو» یا «افسانه سه برادر» خودمان که تاریخ سه تکه شدن چین در قرن سوم میلادی را با افسانه و داستان مخلوط کرده. از این داستان 12فیلم، شش سریال، سه انیمیشن (که دوتایش را ماهم دیده ایم) و28 گیم مختلف ساخته شده.

یکی دیگر از چهار کتاب کلاسیک چینی ها ، کتاب «لب آب» است که داستان جمع شدن گروهی از جنگجویان در لیان شانپو وقیام آنها علیه سلسله سانگ را تعریف میکند. از روی این هم تا به حال 12 فیلم، سه سریال (که یکی اش را ما به اسم«جنگجویان کوهستان » تماشا کرده ایم) ، دو انیمیشن و چهار گیم ساخته شده.

«ای کیو» یکی از چهره های ذن در ژاپن است که در قرن 15 زندگی میکرد و اصلاحاتی را هم در معبد ژاپن انجام داد. تا به حال سه سریال و دو انیمیشن درباره او ساخته شده که یکی شان را ما هم در کودکی دیده ایم.در کارتون ای کیو سان که با 298 قسمت رکورد دار تعداد اپیزود های یک مجموعه کارتونی است ، داستانهایی به ایکیو سان نسبت داده شده که در هیچ یک از منابع اصلی زندگی ایکیوسان وجود ندارد.

آمریکایی ها که برخلاف انگلیسی ها چینی ها وژاپنی ها هیچ تاریخ کهنی ندارند، برای خودشان تاریخ ساختند و گاوچرانهای غرب وحشی را را تبدیل به چهره تاریخی کرده اند و «وسترن» را ساختند.

پادشاه دانگ مینگ - معروف به «جومونگ»- اولین پادشاه تاریخ کره است که از 37 تا 19 قبل از میلاد بر این کشور حکومت کرد و یکجورهایی باعث استقلال کره از چین بود.همین است؛ چیزی که تاریخ درمورد جومونگ به ما میدهد همین است؛ گیریم با یکی دوتا حکایت اضافه. اما حالا داستان جومونگ به سریالی 81 قسمتی تبدیل شده که به طور همزمان در 18 کشور دنیا پخش میشود.

در مورد «سو یانگوم» در دایره المعارف ها نوشته اند که«احتمالا اولین و تنها پزشک زن دربار در تارخ کره است که اسم او در سالنامه در بار آمده» همین نیم خط اطلاعات تبدیل شده به به یک سریال 62 قسمتی که در آن حتی برخی روش های جراحی که مبدع و مبتکر مشخص و معلوم دارند هم به او نسبت داده شده.

رستم، قهرمان ملی ماست که محققان میگویند از روی شخصیت تاریخی «سورنا»-سردار دلیر اشکانی در قرن اول قبل از میلاد- به قصه ها راه پیدا کرده.معروف ترین داستان رستم ، نبرد او با پسرش سهراب است . حالا یک سوال دیگر؛ از معروف ترین داستان معروفترین قهرمان ملی ما چند فیلم ، سریال،گیم و کارتون ساخته شده؟جواب دو باره حیرت بر انگیز است : 4فیلم ، صفر سریال،صفر کارتون و صفر گیم. آن چهار فیلم هم یکی اش را هندی ها ساخته اند، دوتایش را روسها (که حتی اسم رستم وسهراب هم عوض شده ) وفقط یکی را خود ایرانی ها.

سوال آخر: مفهوم هویت ملی چیست، یک ملت چگونه میتواند هویت خود را حفظ کند و چطور میتواند این هویت را نشان بقیه مردم دنیا بدهد؟
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۶/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی