زنده اندیشان

یک دلفین 2 وال را از خودکشی منصرف کرد!!

يكشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۸۸، ۰۶:۲۹ ب.ظ
یک دلفین 2 وال را از خودکشی منصرف کرد!!
پس از ناکامی تلاشهای انسانی برای نجات دو وال آبی که در نیوزلند خود را به ساحل انداخته بودند، یک دلفین این دو وال را نجات داد و به سمت دریا هدایت کرد..
"مالکوم اسمیت" از مقامات سازمان حفاظت این کشور گفت:"من تا کنون اینطور چیزی را نشنیده و ندیده بودم واقعاً جالب بود. اقدام این دلفین، حیوانی که در نیوزلند به خاطر بازی با مردم در ساحل شرقی نورث آیلند معروف است احتمالاً نشان دهنده مهم بودن زندگی و تفاوت آن با مرگ برای والهای آبی است." .
«اسمیت» حدود یک ساعت و نیم در تلاش بود تا این 2 وال کوتاه را به دریا بازگرداند اما موفق نشده بود که در این میان دلفینی که محلیها آن را با نام "موکو" می‌خوانند به نزدیکیهای ساحل آمده و ظاهراً پس از ارتباط با این دو وال آنها را به سمت دریا و محلی امن هدایت کرد.
این دو وال نر و ماده به طول 5/1 و 3 متر ظاهراً بر اثر وجود یک تپه شنی در نزدیکی ساحل نمی توانستند راه بازگشت به دریا را پیدا کنند و ظاهراً علت خودکشی آنها نیز همین بوده است...
«اسمیت» گفت:"یکی از همسایگان به من خبر داده بود که در نزدیکی خانه دو وال خود‌کشی کرده‌اند. من یک ساعت و نیم تلاش کردم آنها را به آب بازگردانم اما برای ترک خشکی به هیچ وجه تمایلی نداشتند. من به تدریج سردم شده بود و والها هم خسته شده بودند و کم کم داشتم فکر توقف تلاشها را می‌کردم.".
در چنین مواقعی معمولاً والها توسط انسان برای جلوگیری از رنج کشیدن کشته می‌شوند. اسمیت می‌گوید ناگهان دلفین به ساحل نزدیک شد و من صدای دلفین و والها را می شنیدم که ظاهراً با یکدیگر صحبت می‌کردند. اسمیت افزود:«سپس والها به راحتی به دریا بازگشتند و دلفین آنها را تا فاصله 22 متری و خارج از توده شنی داخل دریا آنها را هدایت کرد سپس به راست رفته و دو وال نیز با رسیدن به دریا ناپدید شدند و من دیگر آنها را ندیدم.».
این دلفین از حدود یک سال پیش به علت بازی با مردم انس زیادی را به این ساحل گرفته بود و معمولاً زیاد در ساحل رفت و آمد می‌کرد.
خودکشی والها با به ساحل انداختن خود و بازنگشتن به دریا یکی از سئوالاتی است که زیست شناسان با آن روبرو هستند و این اتفاق می‌تواند سرنخهای خوبی را برای کشف علت این کار در اختیار جانورشناسان قرار دهد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۳/۱۷
محمدرضا امین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی