زنده اندیشان

کلاغها باهوشتر از آن چیزی هستند که تصور می شد!

پنجشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۱:۴۶ ب.ظ

کلاغها باهوشتر از آن چیزی هستند که تصور می شد!


تیم تحقیقاتی “کریستوفر برد” از دپارتمان جانورشناسی دانشگاه کمبریج آزمایشات ویژه ای را در ارزیابی قدرت حافظه این پرندگان انجام دادند و در این آزمایشات استدلالهای پیچیده اجتماعی و توانایی عادت کردن در استفاده از ابزارها را در این پرندگان مورد بررسی قرار دادند.نتایج این آزمایشات نشان داد که هوش کلاغها در سطح هوش میمونها است. بخشی از هوش این پرندگان با زندگی اجتماعی آنها در ارتباط است به طوری که این حیوانات در اجتماع به اندازه کافی برای تشخیص افراد گروه و تشکیل ائتلاف و برقراری ارتباط باهوش هستند.

به علاوه، بسیاری از کلاغها غذا را برای مصارف بعدی ذخیره می کنند. به خصوص در زمستانهای سرد زمانی که منابع غذایی کم می شود. برای مثال زاغهای کبود جنگلی با نوک خود حفره هایی در زمین ایجاد می کنند و نشان می دهند که مثلا غذاهایی را در این حفره ها مخفی کرده اند.

براساس گزارش بی بی سی، همچنین کلاغ زاغی نیز توانست با موفقیت آزمایش آینه را پشت سر بگذارد. در این آزمایش کلاغ توانست تشخیص دهد آن چیزی را که در آینه منعکس می شود تصویر خود او است.

تاکنون تنها گونه های کمی از خانواده میمونها به خصوص شامپانزه ها و برخی از دلفینها و فیلها موفق شده بودند این تست را با موفقیت انجام دهند.

از میان خانواده کلاغها به خصوص کلاغ نیو کالدونین بسیار باهوش بود به طوری که این پرنده توانست با شاخه های درخت وسایلی برای صید کرمهای حشرات بسازد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: “مسئله بسیار عجیب این است که این حیوانات همانند پستانداران ناحیه مغزی هوش شناختی (نئوکورتکس) را ندارند. اما ناحیه دیگری با عنوان نیدوپالیوم دارند که همان عمل نئوکورتکس را انجام می دهد.”

پیش از این آزمایشات مختلف بر هوش کلاغها صحه گذاشته بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۲/۲۴
محمدرضا امین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی